Transaction ID 67077140
Case No. N21C-11-082 EMD %

IN THE SUPERIOR COURT OF THE STATE OF DELAWARE

US DOMINION, INC., DOMINION
VOTING SYSTEMS, INC., and
DOMINION VOTING SYSTEMS
CORPORATION,

Plaintiffs,
Case No.

V.
JURY TRIAL DEMANDED
FOX CORPORATION and FOX
BROADCASTING COMPANY,
LLC,

N N N N N N N N N N N N N N

Defendants.

COMPLAINT

1. Fox Corporation and its crown jewel Fox News, together one of the
most powerful media empires in the United States, gave life to a manufactured
storyline about election fraud that cast a then-little-known voting machine company
called Dominion as the villain. After the November 3, 2020 Presidential Election,
viewers began fleeing Fox in favor of media outlets endorsing the lie that massive
fraud caused President Trump to lose the election. They saw Fox as insufficiently
supportive of President Trump, including because Fox was the first network to

declare that President Trump lost Arizona. So Fox set out to lure viewers back—



including President Trump himself—by intentionally and falsely blaming Dominion
for President Trump’s loss by rigging the election.

2. At least two top executives from Fox Corporation, Rupert and Lachlan
Murdoch, exert direct control over Fox News’s programming decisions, including
editorial control. At the time Fox broadcast the defamatory statements at issue here,
the Fox News website listed both Rupert Murdoch (Fox Corporation’s chairman)
and Lachlan Murdoch (Fox Corporation’s CEO and Executive Chairman) as part of
the “Fox News Executive Staff.”!

3. Yet after Dominion filed suit in March 2021 against Fox News for
publishing numerous defamatory statements about Dominion, Fox News ran away
from the actions of Rupert and Lachlan Murdoch. Indeed, Fox News has disclaimed
any responsibility for searching or producing the Murdochs’ documents, or working
to facilitate any discovery from Fox Corporation at all—despite Fox Corporation’s
clear involvement (through Rupert and Lachlan Murdoch, and others) in managing
Fox News, including through editorial input and control. Fox News also has
disclaimed responsibility for the defamatory statements appearing on fox.com, a
website operated by Fox News’s sister company Fox Broadcasting Company—also

wholly owned by Fox Corporation. Given Fox News’s positions regarding the

I Corporate Information, Fox News (last visited Mar. 19, 2021),

https://web.archive.org/web/20210319154103/http://press.foxnews.com/.
2




Murdochs and fox.com, and given the drumbeat of additional revelations over the
past many months regarding the role of the Murdochs and Fox Corporation in Fox
News’s publication of defamatory statements about Dominion, Dominion now
brings suit against Fox Corporation and Fox Broadcasting to hold them liable for the
role they played in defaming Dominion.

4. Fox endorsed, repeated, and broadcast a series of verifiably false yet
devastating lies about Dominion. These outlandish, defamatory, and far-fetched
fictions included Fox falsely claiming that: (1) Dominion committed election fraud
by rigging the 2020 Presidential Election; (2) Dominion’s software and algorithms
manipulated vote counts in the 2020 Presidential Election; (3) Dominion is owned
by a company founded in Venezuela to rig elections for the dictator Hugo Chavez;
and (4) Dominion paid kickbacks to government officials who used its machines in
the 2020 Presidential Election.

5. Fox recklessly disregarded the truth. Indeed, Fox knew these
statements about Dominion were lies. Specifically, Fox knew the vote tallies from
Dominion machines could easily be confirmed by independent audits and hand
recounts of paper ballots, as has been done repeatedly since the election. Fox also
knew that these lies were being rebutted by an increasingly long list of bipartisan
election officials, election security experts, judges, then-Attorney General Bill Barr,

then-United States Director of the Cybersecurity and Infrastructure Security Agency



Chris Krebs, Election Assistance Commissioner Ben Hovland, Republican Georgia
Governor Brian Kemp, Republican Georgia Secretary of State Brad Raffensperger,
and Republican former Colorado Secretary of State Wayne Williams, to name a
few—not to mention some within Fox itself.

6. Fox likewise knew there was no evidence whatsoever to support the
Venezuela or “kickbacks” claims, the latter of which was obviously manufactured
whole-cloth in an effort to discredit Republicans who undermined the false election-
rigging claim by verifying the vote counts from Dominion machines. Yet even after
Fox was put on specific written notice of the facts, it stuck to the inherently
improbable and demonstrably false preconceived narrative and continued
broadcasting the lies of facially unreliable sources—which were embraced by Fox’s
own on-air personalities—because the lies were good for Fox’s business.

7. Fox took a small flame and turned it into a forest fire. As the dominant
media company among those viewers dissatisfied with the election results, Fox gave
these fictions a prominence they otherwise would never have achieved. With Fox’s
global platform, an audience of hundreds of millions, and the inevitable and
extensive republication and dissemination of the falsehoods through social media,
these lies deeply damaged Dominion’s once-thriving business. Dominion is a voting
machine company that was founded in 2002 in John Poulos’s basement. Poulos’s

objective of accurate, transparent, and accessible elections motivated him to create



Dominion. He went on to build what was, until recently, one of the fastest-growing
technology companies in North America. While Dominion was known within the
voting machine industry and supplied machines in 28 states, it was little known to
the public at large.

8. These lies transformed Dominion into a household name. As a result
of Fox’s orchestrated defamatory campaign, Dominion’s employees, from its
software engineers to its founder and Chief Executive Officer, have been repeatedly
harassed. Some have even received death threats. And of course, Dominion’s
business has suffered enormous and irreparable economic harm.

0. The truth matters. Lies have consequences. Fox sold a false story of
election fraud in order to serve its own commercial purposes, severely injuring
Dominion in the process. If this case does not rise to the level of defamation by a
broadcaster, then nothing does. Dominion brings this lawsuit to set the record
straight, to vindicate its rights, and to recover damages for the devastating economic
harm done to its business.

PARTIES AND RELEVANT NON-PARTIES

10.  Plaintiff US Dominion, Inc. is a for-profit Delaware corporation with
its principal place of business in Denver, Colorado.
11. Plaintiff Dominion Voting Systems, Inc. is a for-profit Delaware

corporation with its principal place of business in Denver, Colorado, and has



maintained an office in New York since July 2009. It is a wholly owned subsidiary
of US Dominion, Inc.

12.  Plaintiff Dominion Voting Systems Corporation is a for-profit Ontario
corporation with its principal place of business in Toronto, Ontario. It is a wholly
owned subsidiary of US Dominion, Inc. (US Dominion, Inc., Dominion Voting
Systems, Inc., and Dominion Voting Systems Corporation are collectively referred
to as “Dominion.”)

13. Defendant Fox Corporation is a Delaware corporation, headquartered
in New York. Defendant Fox Broadcasting Company, LLC (“Fox Broadcasting”) is
also a Delaware corporation headquartered in New York. Fox Corporation wholly
owns Fox Broadcasting. Fox Corporation also wholly owns Fox News Network,
LLC (“Fox News”), another Delaware corporation headquartered in New York,
which (together with Fox Corporation) has overseen the most watched cable news
network in America for five years running. References to “Fox” throughout this
Complaint refer to Fox News, Fox Corporation, and Fox Broadcasting collectively,
unless they are referred to individually as “Fox News,” “Fox Broadcasting,” or “Fox
Corporation.” Fox, both jointly and through Fox News and Fox Broadcasting,
operates the Fox News Channel, the Fox Business Channel, Fox News Radio, and
Fox News Digital, which includes the fox.com, foxnews.com, and foxbusiness.com

websites, Fox’s social media accounts, and Fox’s digital subscription services, such



as Fox Nation, which it refers to collectively as “Fox News Media.” The Fox News
and Fox Business Channels are available in over 80 million American households,?
and Fox boasts that Fox News Media reaches 200 million people each month.> Fox
News also simulcasts its broadcasts, including through SiritusXM. In 2020, the Fox
News Channel averaged over 3.5 million viewers during its primetime evening news
programming and nearly 2 million daytime viewers, while Fox News Digital
reported that its “digital network earned 24 billion multiplatform views” and “54
billion total multiplatform minutes.” * Fox repeatedly published defamatory
falsehoods about Dominion, including by broadcasting and rebroadcasting the
defamatory falsehoods of its on-air personalities Maria Bartiromo, Tucker Carlson,
Lou Dobbs, Sean Hannity, Jeanine Pirro, and their chosen guests, as well as by
republishing those falsehoods across Fox’s websites, social media accounts, and
subscription service platforms. Republication of these falsehoods through digital

media, including social media platforms such as Twitter, Facebook, and Instagram,

2 Fox Annual Report (2020), https://investor.foxcorporation.com/static-

files/3ctbceb7-b291-408a-9666-7aftafe3cfdO.

3 Fox News Digital Surpasses New York Times and Washington Post in Every
Performance Metric (Mar. 17, 2021), Fox News,
http://press.foxnews.com/2021/03/fox-news-digital-surpasses-new-york-times-and-
washington-post-in-every-key-performance-metric/.

* Fox News Digital Network Delivers Record Year, Fox News (Jan. 25, 2021),
http://press.foxnews.com/2021/01/fox-news-digital-network-delivers-record-year
(emphases added unless otherwise noted).




reached tens if not hundreds of millions of viewers in excess of Fox’s television
audience through followers of its social media accounts and through the further
republication of the falsehoods by those followers. In December 2020, for instance,
Fox noted that, as a result of its election coverage, it had reached more than 100
million unique visitors through its digital platforms, including 51 million Facebook
users and 23 million Instagram users.’

14.  Maria Bartiromo is a Fox News and Fox Business personality who hosts
Mornings with Maria weekday mornings from 6:00 a.m. to 9:00 a.m. on Fox
Business and the Sunday weekly program Sunday Morning Futures with Maria
Bartiromo on Fox News. Fox promotes Mornings with Maria as the “number one
pre-market business news program in cable,” and boasts that Sunday Morning
Futures “routinely ranks as the highest rated show on Sundays in cable news.” At
all relevant times, Bartiromo has been an agent for Fox. In September 2019,

Bartiromo struck a new multi-year deal with Fox” worth a reported $10 million per

> Fox News Digital Scores Best November In its History, Fox News (Dec. 22, 2020),
http://press.foxnews.com/2020/12/fox-news-digital-scores-best-november-in-its-
history/.

6 1Id.

" Brian Steinberg, Maria Bartiromo Renews Pact With Fox News Media, Variety
(Sept. 18, 2019), https://variety.com/2019/tv/news/maria-bartiromo-fox-news-
contract-1203340895/.




year.® At all relevant times, Fox broadcast Mornings with Maria and Sunday
Morning Futures from its New York headquarters. Fox operates and exercises
control over the Twitter accounts for Mornings with Maria (@MorningsMaria),
Sunday Morning Futures (@SundayFutures), and @MariaBartiromo, which is
evidenced by the fact that the @MariaBartiromo account’s profile lists and tags the
accounts for Mornings with Maria and Sunday Morning Futures, as well as
@FoxBusiness and @FoxNews,’? and the fact that tweets are posted to the
(@MariaBartiromo account during live broadcasts (when Bartiromo could not post
herself).! Fox frequently republishes shows and segments from Mornings with
Maria and Sunday Morning Futures on the @MorningsMaria, @SundayFutures,
and most often, @MariaBartiromo Twitter accounts. After Bartiromo’s shows
featured defamatory falsehoods about Dominion, Fox continued to promote her
shows and gave her increased responsibilities. As of the filing of this complaint, she
has been named—and has served as—a temporary host to a new 7:00 p.m. primetime

show on Fox News.

8 Brian O’Connell, Who Are the Highest-Paid News Actors?, TheStreet (Feb. 14,
2020), https://www.thestreet.com/.amp/lifestyle/highest-paid-news-anchors-
15062420.

® Maria Bartiromo (@MariaBartiromo), Twitter (last visited Mar. 25, 2021),
https://twitter.com/MariaBartiromo.

10 See, e.g., Maria Bartiromo (@MariaBartiromo), Twitter (Dec. 1, 2020, 6:46 am),
https://twitter.com/MariaBartiromo/status/1333739169823256577.




15.  Tucker Carlson is a Fox News personality and the host of Fox’s Tucker
Carlson Tonight."" At all relevant times, Carlson has been an agent for Fox. As of
August 19, 2020, he had several years left on his Fox contract,'> which was valued
at $10 million per year.”* Carlson holds Fox News’s premier 8:00 p.m. primetime
weekday slot, and Tucker Carlson Tonight was the second-most-watched cable news
program in 2020." Fox operates and controls the @tuckercarlsontonight Instagram
account, which is described in the account’s profile as “[t]he official Instagram page
for Tucker Carlson Tonight on Fox News. 8 PM EST.”"® Fox frequently republishes
shows and segments from Tucker Carlson Tonight on the @tuckercarlsontonight

Instagram account.

" Tucker Carlson, Fox News, https://www.foxnews.com/person/c/tucker-carlson.
12 Brian Steinberg, Tucker Carlson Sees ‘Never-Ending Assault’ on His Fox News
Show. Critics See Racism, Variety (Aug. 19, 2020),
https://variety.com/2020/tv/news/tucker-carlson-fox-news-trump-liberal-
duckworth-1234734035/.

13 Brian Stelter, As Tucker Carlson Justifies Violence, Fox News Is Paying Him $10
Million a Year, CNN Business (Aug. 27, 2020),
https://www.cnn.com/2020/08/27/media/fox-news-pays-10m-tucker-
carlson/index.html.

4 Mark Joyella, Sean Hannity, Tucker Carlson Set Records As Fox News Makes
History In 2020 Cable News Ratings, Forbes (Dec. 16, 2020),
https://www.forbes.com/sites/markjoyella/2020/12/16/fox-news-shatters-record-
for-most-watched-year-in-cable-news-history/?sh=6aaa38551643.

15 Tucker Carlson Tonight (@tuckercarlsontonight), Instagram (last visited Mar. 25,
2021), https://www.instagram.com/tuckercarlsontonight/?hl=en.

10



16. Lou Dobbs is a Fox Business personality who hosted Lou Dobbs
Tonight, which Fox described as “the #1 news program on business television.”'® At
all relevant times, Dobbs has been an agent for Fox, and even after Fox cancelled
Lou Dobbs Tonight on February 5, 2021, Dobbs remains under contract with Fox.!”
At all relevant times, Fox broadcast Lou Dobbs Tonight from its New York
headquarters. While Fox aired false statements about Dominion on Lou Dobbs
Tonight, Dobbs promoted—with Fox’s approval—his book about President Trump,
The Trump Century, and encouraged viewers to visit loudobbsshop.com to purchase
Dobbs-themed clothing and accessories. Until at least February 5, 2021, Fox
operated and exercised control over the Instagram account @loudobbstonight, the
Facebook account “Lou Dobbs” (which links to the @loudobbstonight Instagram
account), and the Twitter account, @LouDobbs, as the official social media accounts
for the Fox show Lou Dobbs Tonight, as evidenced by the fact that the @LouDobbs

Twitter account’s description was, until February 5, 2021, “Lou Dobbs Tonight, Fox

16 Lou Dobbs, Fox Business, https://web.archive.org/web/20210202180157/https://
www.foxbusiness.com/person/d/lou-dobbs; see also Fox Annual Report (2020),
https://investor.foxcorporation.com/static-files/3cfbceb7-b29f-408a-9666-
7affafe3cfdo.

17 Zeeshan Aleem, Fox Business Abruptly Canceled Lou Dobbs Tonight, Vox (Feb.
6,2021), https://www.vox.com/2021/2/6/22269780/lou-dobbs-cancel-fox-business-
News.

11



Business Network, 5, 7 & 10 PM/ET,”'® and the fact that tweets were posted to the
account during live broadcasts (when Dobbs could not post himself).” Fox
frequently republished shows and segments from Lou Dobbs Tonight on the
@loudobbstonight Instagram, “Lou Dobbs™ Facebook, and @LouDobbs Twitter
accounts.

17.  Sean Hannity is a Fox News personality, “one of the most prominent
and influential conservative voices in the country,” and the host of Fox’s Hannity.*
Hannity holds Fox News’s coveted 9:00 p.m. primetime weekday slot, and was the
most-watched cable news program in 2017, 2018, 2019, and 2020.?! At all relevant

times, Hannity has been an agent for Fox. He is Fox’s highest-paid star, with a

18 Lou Dobbs (@LouDobbs), Twitter (Jan. 31, 2021), https://web.archive.org/web/
20210131165537/https://twitter.com/LouDobbs.

19 See, e.g., Lou Dobbs (@LouDobbs), Twitter (Dec. 10, 2020, 5:51 pm),
https://twitter.com/LouDobbs/status/1337168084541575171 (Ex. 1).

20 Sean Hannity, Fox News, https://www.foxnews.com/person/h/sean-hannity.

2 Mark Joyella, Sean Hannity, Tucker Carlson Set Records As Fox News Makes
History In 2020 Cable News Ratings, Forbes (Dec. 16, 2020),
https://www.forbes.com/sites/markjoyella/2020/12/16/fox-news-shatters-record-
for-most-watched-year-in-cable-news-history/?sh=6aaa38551643.

12



contract worth between $25 million*? and $40 million® per year. At all relevant
times, Fox broadcast Hannity from its New York headquarters.

18.  Jeanine Pirro is a Fox News personality who hosts Justice w/ Judge
Jeanine. At all relevant times, Pirro has been an agent for Fox. She has a long-term
contract with Fox.>* At all relevant times, Fox broadcast Justice w/ Judge Jeanine
from its New York headquarters. Fox operates and exercises control over the Twitter
account, @JudgelJeanine,” and the “Judge Jeanine Pirro” Facebook account,?® which
is evidenced by the fact that tweets and Facebook posts are posted to the accounts

during live broadcasts (when Pirro could not post herself).?” Fox frequently

22 Harriet Alexander, Republican Party Spends Nearly $1 Million to Make Fox
News’ Sean Hannity a Best Seller, Independent (Oct. 23, 2020),
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/republican-party-
buys-sean-hannity-book-one-million-dollars-bestseller-b1255608.html.

23 Brian O’Connell, Who Are the Highest-Paid News Actors?, TheStreet (Feb. 14,
2020), https://www.thestreet.com/.amp/lifestyle/highest-paid-news-anchors-
15062420.

24 Jeremy Barr, Jeanine Pirro Opens Up About Fox Suspension and Trump on Her
Book Tour, The Hollywood Reporter (Sept. 12, 2019),
https://www.hollywoodreporter.com/news/jeanine-pirro-opens-up-fox-news-
suspension-trump-her-book-tour-1238980.

25 Jeanine Pirro (@Judgeleanine), Twitter (last visited Mar. 9, 2021),
https://twitter.com/JudgeJeanine.

26 Judge Jeanine Pirro, Facebook (last visited Mar. 9, 2021), https://www.facebook.
com/judgejeaninepirro.

27 See, e.g., Jeanine Pirro (@JudgeJeanine), Twitter (Nov. 14, 2020, 9:15 pm),
https://twitter.com/JudgeJeanine/status/1327797216329617409;  Jeanine  Pirro
(@JudgelJeanine), Twitter (Nov. 17, 2020, 9:49 am),
https://twitter.com/JudgeJeanine/status/1328711979163324416 (Ex. 2); Jeanine
Pirro, Opening Statement, Facebook (Nov. 21, 2020),

13



republishes shows and segments from Justice w/ Judge Jeanine on the “Judge
Jeanine Pirro” Facebook and @JudgeJeanine Twitter accounts.

19. Sidney Powell is an attorney and the author of a self-published book
that purports to be a seminal work in “exposing ‘the Deep State.””?® Powell briefly
pursued spurious litigation challenging the 2020 Presidential Election beginning on
November 25, 2020, but her cases had all been summarily dismissed by federal
judges by December 9, 2020. Fox repeatedly hosted Powell on its programming in
the weeks and months following the 2020 Presidential Election to promote
falsehoods about Dominion.

20.  Rudolph Giuliani is the former mayor of New York City who has more
recently found work as a YouTube podcast host, a radio show host, and an attorney
to President Donald Trump and the Trump Campaign. Giuliani never signed any
complaint concerning the 2020 election—whether for the Trump Campaign or
anyone else—that contained any allegations about Dominion. Fox repeatedly hosted
Giuliani on its programming in the weeks following the 2020 Presidential Election

to promote falsehoods about Dominion.

https://www.facebook.com/judgejeaninepirro/videos/3424348634350374; Jeanine
Pirro  (@Judgeleanine),  Twitter  (Nov. 21, 2020, 9:15 pm),
https://twitter.com/JudgeJeanine/status/1330333931028115456;  Jeanine  Pirro
(@Judgeleanine), Twitter (Nov. 21, 2020, 9:16 pm), https://twitter.com/JudgeJeani
ne/status/1330334182732484611 (Ex. 3).

28 Sidney Powell, https://www.sidneypowell.com/shop (last visited Mar. 12, 2021).

14



21. Mike Lindell is the founder and CEO of My Pillow, Inc. (“MyPillow”),
one of Fox’s biggest sponsors. In the first three quarters of 2020, MyPillow spent
more than $62 million on TV ads, with nearly 99% of it going to cable channels like
Fox News.” In the first half of 2020, MyPillow ads made up about 37.8% of the
advertising revenue for Tucker Carlson Tonight and 15% of the advertising revenue
for Hannity.*® After Fox stopped putting Powell and Giuliani on the air,
Tucker Carlson and Fox knowingly broadcast lies about Dominion to a global
audience by inviting Lindell on Tucker Carlson Tonight, where they knew he would
repeat those lies in response to questions about why he had been banned from

Twitter.

FACTUAL ALLEGATIONS

The Early 2000s:
John Poulos Founds and Builds a Technology Company That
Allows Local Election Officials to Easily Audit Paper Ballots

22.  In 2002, Dominion CEO John Poulos had an idea that he thought could
help people with vision impairments vote independently on paper ballots, so he

founded a business out of his basement in Toronto and incorporated it under Ontario

2 Tiffany Hsu, As Corporate America Flees Trump, MyPillow’s C.E.O. Stands by
Him, N.Y. Times (Jan. 12, 2021), https://www.nytimes.com/2021/01/12/business/
media/mypillow-mike-lindell-trump.html.

30 Haley Victory Smith, Thirty-Eight Percent of Tucker Carlson’s Advertising Came
from MyPillow in 2020, Data Firm Estimates, Wash. Examiner (July 7, 2020),
https://www.washingtonexaminer.com/news/thirty-eight-percent-of-tucker-
carlsons-advertising-came-from-mypillow-in-2020-data-firm-estimates.

15




law as Dominion Voting Systems Corporation. From the beginning, Dominion’s
objective has been accurate, transparent, and accessible elections.

23.  As it grew, Dominion developed technology to solve many of the
technical and voter-intent issues that came to light as a result of the 2000 election.
Its systems are certified under standards promulgated by the U.S. Election
Assistance Commission (“EAC”), reviewed and tested by independent testing
laboratories accredited by the EAC, and were designed to be auditable and include
a paper ballot backup to verify results.

24.  Dominion Voting Systems Corporation procured its first U.S. contract
in July 2009—to provide voting machine technology to over 50 counties in the state
of New York. After procuring that contract, Dominion Voting Systems Corporation
established a New York office, hired 20 employees, and by the end of July,
incorporated a subsidiary company, Dominion Voting Systems, Inc., in
Delaware. Poulos voluntarily worked with the Committee on Foreign Investment in
the United States (“CFIUS”) to ensure it knew who he was and who was invested in
Dominion. For the next several years, Dominion’s systems were manufactured in
the State of New York.

25. In June 2010, Dominion relocated its headquarters to Denver,

Colorado. Dominion continues to maintain an office and significant operations in

16



New York to this day, and the State of New York remains Dominion’s longest-
standing and second most valuable customer (behind Georgia).

26. Today, Dominion’s business is organized as US Dominion, Inc. and its
two wholly owned subsidiaries, Dominion Voting Systems, Inc. and Dominion
Voting Systems Corporation (collectively, “Dominion”).

27. Dominion contracts with state and local governments to provide its
voting systems and services in a majority of states across the country. Those
contracts typically have multi-year terms and range in value from tens of thousands
of dollars to over a hundred million dollars, depending on the jurisdiction and scope
of the contract. Given the nature of the U.S. election system and the voting services
industry, Dominion’s contracts have historically been long-term with high renewal
rates. As of the 2020 election, Dominion had contracts to provide voting machine
technology in over 28 states including, for example, the more than 50 counties in
New York.

The Lead-Up to the November 3, 2020 Election:
Fox Promotes President Trump’s False Fraud Narrative

28. For 19 years, Fox News has been the #1 rated cable news network and

the go-to cable news network for American conservatives.’! As Fox describes itself,

3 Mark Joyella, ‘We Passed CNN ... And Never Looked Back’: Fox News Hits
18 Years At #1, Forbes (Jan. 28, 2020),
https://www.forbes.com/sites/markjoyella/2020/01/28/fox-news-celebrates-1 8-
years-as-number-one-network-in-cable-news/?sh=fc6dccf1€997.

17




FOX News Channel (FNC) is a 24-hour all-encompassing news
service delivering breaking news as well as political and business
news. The number one network in cable, FNC has been the most
watched television news channel for 19 consecutive years.
According to a 2020 Brand Keys Consumer Loyalty Engagement
Index report, FOX News is the top brand in the country for
morning and evening news coverage. A 2019 Suffolk University
poll also named FOX News as the most trusted source for
television news or commentary, while a 2019 Brand Keys
Emotion Engagement Analysis survey found that FOX News
was the most trusted cable news brand. Owned by FOX Corp,
FNC is available in nearly 90 million homes and dominates the
cable news landscape, routinely notching the top ten programs in
the genre.**

29. In addition to distribution through its television networks, Fox
distributes its news content through digital media, including through the Fox News
Mobile App, which has approximately 7.5 million users, and through Twitter,
Facebook, and Instagram accounts that generate tens of millions of unique visitors
each month. Tens of millions of people regularly view Fox news content through
those and other digital media platforms, such as YouTube, TikTok, and Tubi. Fox
recently announced that it has been “the most engaged news brand on social media”

for 78 consecutive months, “with over 51 million Facebook and 20 million

32 Corporate Information, Fox News (last visited Mar. 24, 2021),
http://press.foxnews.com/.

18



Instagram interactions.”** Fox claims that the total audience for its news content
exceeds 200 million people each month.*

30. In the months leading up to the 2020 election, President Trump drew a
line in the sand: either he would win or the election would be fraudulently stolen
from him. His supporters must either agree with him or face his wrath. In his own
words: “the only way we’re gonna lose this election is if the election is rigged™* and
there “is massive fraud.”>®

31. At the same time, news organizations—including Fox—widely
reported that election officials were expecting record-shattering mail-in voting
because of concerns over the ongoing coronavirus pandemic. News organizations—
again including Fox—also reported that this mail-in voting was widely expected to
be much more heavily weighted in favor of Democrats than the overall electorate, in

significant part because prominent Republicans, including President Trump, were

33 Fox News Digital Surpasses New York Times and Washington Post in Every
Performance Metric, Fox News (Mar. 17, 2021),
http://press.foxnews.com/2021/03/fox-news-digital-surpasses-new-york-times-and-
washington-post-in-every-key-performance-metric/.

*Id.

35 Morgan Chalfant, President Donald Trump, Trump Campaign Rally at Oshkosh,
WI, The Hill (Aug. 17, 2020), https://thehill.com/homenews/administration/512424-
trump-the-only-way-we-are-going-to-lose-this-election-is-if-the.

3¢ President Donald Trump, Trump Campaign Rally at Allentown, PA, YouTube
(Oct. 26, 2020), https:// www.youtube.com/watch?v=Rt6nCZRKChE.

19



consistently encouraging supporters to avoid voting by mail and instead vote in
person on Election Day.

32.  Not surprisingly, given these trends, the head of the Fox News Decision
Desk correctly predicted that “on election night, we may be looking at states where
it seems that President Trump is in the lead, but there’s still 20 or 30 percent of the
vote outstanding ... so we’re not [going to be] able to make the call in those
states.”?” He correctly recognized—and Fox widely and repeatedly reported before
the election—that this would occur because President Trump had criticized mail-in
voting and encouraged Republicans to vote in person whereas Democrats had
encouraged their supporters to vote by mail.*® In fact, Maria Bartiromo discussed
this very phenomenon with President Trump in an October 11, 2020 interview, with
President Trump lamenting that mail-in votes would likely be counted “two weeks
after the vote comes in,” and stating that “Republicans are going out to vote—they
don’t want to do the [mail-in] ballot thing, they don’t trust it. Republicans are going

out to vote.”*

37 Caleb Parke, Head of Fox News Decision Desk: Why Results in Swing States
Likely Won’t Be Known on Election Night, Fox News (Aug. 11, 2020),
https://www.foxnews.com/politics/election-trump-biden-when-will-results-known.
38 1d.

3 Trump Talks Mail-in Voting on ‘Sunday Morning Futures,” Fox News (Oct. 11,
2020), https://www.facebook.com/watch/?v=739651310242554.

20




33. In other words, well before any false claim that Dominion machines
had switched votes, Fox understood the phenomenon the country would later
experience come the first week of November: early vote tallies would lean in favor
of then-President Trump, whereas later vote tallies would favor now-President
Biden.

34. Despite this knowledge, Fox spent considerable airtime before the
election searching for and discussing voter fraud that might occur during the
election. As one Fox employee stated at the time about one such endeavor, “it feels
like [] an attempt to push more baseless conspiracy theories and scare the viewers
into thinking the election is being ‘stolen.’ It isn’t.”*® In other words, even prior to
any claim about Dominion, Fox News already had a preconceived storyline and was
on the lookout for “baseless conspiracy theories.”

November 3-6, 2020:
Fox Accurately Reports the Results of the Election

35.  Asprecincts began counting on Election Day, the phenomenon that Fox
itself had repeatedly predicted came true. Early reports indicated that in-person
votes favored President Trump, but President Trump’s lead in key swing states
disappeared when Democratic-leaning mail-in ballots, as well as Election Day

ballots from large Democratic-leaning population centers, were counted.

21



36. Shortly before midnight on Flection Day, Fox projected that
President Trump had lost Arizona.*! Fox called Arizona after its statistical model
projected that President Trump would not be able to prevail.

37.  President Trump began “fuming” when he learned that Fox had called
Arizona,* and his son-in-law Jared Kushner called Fox founder and Chairman
Rupert Murdoch to complain.

38. Less than thirty minutes after Fox had called Arizona, President
Trump’s political advisor Jason Miller likewise attacked Fox on Twitter, writing:
“@FoxNews is a complete outlier in calling Arizona, and other media outlets should
not follow suit. There are still 1M+ Election Day votes out there waiting to be
counted — we pushed our people to vote on Election Day, but now Fox News is trying

to invalidate their votes!”*

H Jeremy Barr, Why These Fox News Loyalists Have Changed the Channel to
Newsmax, Wash. Post (Dec. 27, 2020), https://www.washingtonpost.com/media/20
20/12/27/fox-news-viewers-switch-to-newsmax/.

#2 Annie Karni & Maggie Haberman, Fox’s Arizona Call for Biden Flipped the
Mood

at Trump Headquarters, N.Y. Times (Nov. 4, 2020), https://www.nytimes.com/20
20/11/04/us/politics/trump-fox-news-arizona.html.

4 Jason Miller (@JasonMillerinDC), Twitter (Nov. 3, 2020, 11:47 pm),
https://twitter.com/JasonMillerinDC/status/1323849305917186050.

22




Fe Jason Miller @
@JasonMillerinDC

1/ @FoxNews is a complete outlier in calling Arizona, and
other media outlets should not follow suit.

There are still IM+ Election Day votes out there waiting to
be counted - we pushed our people to vote on Election
Day, but now Fox News is trying to invalidate their votes!

11:47 PM - Nov 3, 2020 - Twitter for iPhone
3,716 Retweets 569 Quote Tweets  14.6K Likes

Q Q O &

39. Republican National Committee spokesperson Liz Harrington similarly

attacked Fox on Twitter: “Call GA, NC, and TX, you HACKS! Retract AZ!”*

”'s?;‘ Liz Harrington
@reallizUSA

Call GA,NC, and TX, you HACKS!

Retract AZ!

11:52 PM - Nov 3, 2020 - TweetDeck
694 Retweets 67 Quote Tweets 4,169 Likes

9 o V) 5,

40. In an effort to mitigate the immediate and intense backlash the Arizona
call caused with its viewers—including President Trump—Fox had the head of its
Decision Desk go on air to explain why Fox made the call:

I’'m sorry, the President 1s not going to be able to take over and
win enough votes to eliminate that 7-point lead that the former

# Liz Harrington (@realLizUSA), Twitter (Nov. 3, 2020, 11:52 pm),
https://twitter.com/realLizZUSA/status/1323850485699432450.

23



Vice President has. ... I'm sorry, we’re not wrong in this
particular case.®

41. Fox was right: Trump lost Arizona.

42. Many supporters of then-President Trump, however, rejected this
pronouncement, instead latching on to false claims about fraud. Reuters reported on
November 5 that within 24 hours of formation, the Facebook group “Stop the Steal”
already had amassed over 325,000 members: “Facebook Group Pushing False Claim
of Stolen U.S. Election Rapidly Gains 325,000 Members.””*

43.  Also on November 5, The Wall Street Journal—commonly owned by
the Murdoch family with Fox—reported on these developments: Facebook
“announced temporary measures to limit the spread of false and possibly dangerous
content late on Thursday, hours after it took down the ‘Stop the Steal’ group that
was organizing protests of vote counts around the country.”’ The article also noted

that President Trump’s own Cybersecurity & Infrastructure Security Agency

4 Stephanie K. Baer (@skbaer), Twitter (Nov. 4, 2020, 12:57 am),
https://twitter.com/skbaer/status/1323867043523776512.

46 Elizabeth Culliford & Raphael Satter, Facebook group pushing false claim of
stolen U.S. election rapidly gains 325, 000 members, Reuters (Nov. 5, 2020),
https://www.reuters.com/article/ctech-us-usa-election-social-media-stopt-
idCAKBN27L.2DA-OCATC.

47 Jeff Horwitz, Sam Schechner, & Deepa Seetharaman, Facebook Imposes Limits
on Election Content, Bans ‘Stop the Steal’ Group, The Wall Street Journal (Nov. 5,
2020), https://www.wsj.com/articles/facebook-takes-down-group-organizing-
protests-of-vote-counting-11604603908.

24



(“CISA”)—the federal agency overseeing online security for the elections and led at
the time by Trump appointee Chris Krebs—“tweeted earlier Thursday about the
robust safeguards in place to ensure a fair and accurate election.”*®

44. Three days after the election, on November 6, 2020, President Trump
went on the attack, complaining that his “big lead” had disappeared
“miraculously.”®

45. At this early point, Fox had not yet made Dominion the focus of
conversation.  Nevertheless, the tone and tenor was clear: supporters of
President Trump—and President Trump himself—were looking for a scapegoat.
And as the days and weeks that followed made clear, Fox was happy to oblige.

November 7-12, 2020:
Fox Experiences the Consequences of Accurately Reporting on the

2020 Presidential Election, Choosing to Intentionally Disregard the Known
Facts And Defaming Dominion in an Effort to Win Back Viewers

46. On November 7, 2020, Fox projected that President Trump had lost the
2020 U.S. Presidential Election.
47. By the next morning—November 8—Fox began connecting Dominion

with the false election fraud narrative. Specifically, Fox and Maria Bartiromo

B Id

4 Morgan Phillips, Trump Decries Lead that ‘Miraculously’ Disappeared, Urges
Biden Not to ‘Wrongfully Claim’ White House, Fox News (Nov. 6, 2020),
https://www.foxnews.com/politics/trump-initial-lead-miraculously-disappeared-
urges-biden-not-to-wrongfully-claim-white-house.

25



invited Sidney Powell on the Sunday Morning Futures show. Powell declared that
there was “a massive and coordinated effort to steal this election from We the People
of the United States of America, to delegitimize and destroy votes for Donald Trump,
to manufacture votes for Joe Biden.”

48. And who was responsible, according to this Fox broadcast? None
other than Dominion. Bartiromo asked Powell: “Sidney, we talked about the
Dominion software. I know that there were voting irregularities. Tell me about
that.” And Powell responded: “That’s putting it mildly. . . . That is where the fraud
took place, where they were flipping votes in the computer system or adding votes
that did not exist. . . . That’s when they had to stop the vote count and go in and
replace votes for Biden and take away Trump votes.”

49. Conveniently for Powell, Bartiromo, and Fox’s false election fraud
storyline, Dominion machines were in 28 States across the country—including many
of the contested battlegrounds. Casting Dominion as the perpetrator of the fraud
provided a way to explain why President Trump lost in so many States.

50. Bartiromo knew at the time these claims were false, or recklessly
disregarded the truth. Indeed, Bartiromo had previously reported in October that
President Trump’s lead would fade not because of fraud but because mail-in and
absentee ballots would be counted later than in-person ballots. Yet, her November

8 interview gave Fox’s stamp of approval to the message that it was acceptable to

26



falsely accuse Dominion of election fraud. The interview also illustrated starkly
that, if given the opportunity to do so, Powell would make provably false statements
about Dominion. And yet, despite Fox’s knowledge that Powell would state
malicious lies about Dominion, Fox continued to invite her as a guest.

51.  Still fuming from Fox’s call of Arizona and believing that Fox was not
sufficiently loyal to him, President Trump directed his anger at Fox.

52.  The night of November 9, President Trump tweeted a series of stories
from Fox rival Newsmax related to false claims of election fraud.”® Later that
night—at 12:18 a.m. on November 10—President Trump tweeted a story from
Breitbart News entitled, “Bret Baier Deletes Tweet that Exposed Exploding

Backlash Against Fox News.””! This story explained that Fox’s Bret Baier had to

0 Donald J. Trump (@realDonaldTrump), Twitter (Nov. 9, 2020, 7:23 pm),
previously available at https://twitter.com/realdonaldtrump/status/1325957192214
831105; Donald J. Trump (@realDonaldTrump), Twitter (Nov. 9, 2020,
8:01 pm), previously available at https://twitter.com/realdonaldtrump/status/13259
06661942435841; Donald J. Trump (@realDonaldTrump), Twitter (Nov.
9, 2020, 8:03 pm), previously available at https://twitter.com/realdonaldtrump/stat
us/1325967220757966852; Donald . Trump (@realDonaldTrump),
Twitter (Nov. 9, 2020, 8:03 pm), previously available https://twitter.com/realdonal
dtrump/status/1325967327611981829 (an archive of all of President Trump’s tweets
can be found here: Trump Twitter Archive, https://www.thetrumparchive.com/ (last
visited Mar. 25, 2021)).

! Donald J. Trump (@realDonaldTrump), Twitter (Nov. 10, 2020, 12:10 am),
previously available at https://twitter.com/realDonald Trump/status/132603137915
1327232.

27



delete a tweet due to the “withering responses” the “innocuous tweet” had received.>
The story led with the observation that the “backlash against the disgraced cable
news network has exploded.”? As Breitbart explained, “the deletion is just more
proof that Fox News is in real trouble and feels besieged. The backlash is so fierce,
so grassroots, so overwhelming, Baier is forced to wishcast it all away with the
cowardly deletion of a tweet — as though that somehow means it didn’t happen.”*

53. On November 12, President Trump sent a flurry of tweets vilifying Fox
and encouraging viewers to switch to other networks.”> After a morning segment

aired on Fox’s America’s Newsroom concluding that “nothing filed, any challenge

52 John Nolte, Nolte: Bret Bair Deletes Tweet That Exposed Exploding Backlash
Against Fox News, Breitbart (Nov. 9, 2020), https://www.breitbart.com/the-
media/2020/11/09/bret-baier-deletes-tweet-exposed-exploding-backlash-fox-news/.
B Id.

>4 John Nolte, Nolte: Bret Bair Deletes Tweet That Exposed Exploding Backlash
Against Fox News, Breitbart (Nov. 9, 2020), https://www.breitbart.com/the-
media/2020/11/09/bret-baier-deletes-tweet-exposed-exploding-backlash-fox-news/.
> Donald J. Trump (@realDonaldTrump), Twitter (Nov. 12, 2020), previously
available at https://twitter.com/realdonaldtrump/status/1326912449610657792;
Donald J. Trump (@realDonaldTrump), Twitter (Nov. 12, 2020), previously
available at https://twitter.com/realdonaldtrump/status/1326911917886238720;
Donald J. Trump (@realDonaldTrump), Twitter (Nov. 12, 2020), previously
available at https://twitter.com/realdonaldtrump/status/1326911102777692162;
Donald J. Trump (@realDonaldTrump), Twitter (Nov. 12, 2020), previously
available at https://twitter.com/realdonaldtrump/status/1326911092933746699;
Donald J. Trump (@realDonaldTrump), Twitter (Nov. 12, 2020), previously
available at https://twitter.com/realdonaldtrump/status/1326910731237928962;
Donald J. Trump (@realDonaldTrump), Twitter (Nov. 12, 2020), previously
available at https://twitter.com/realdonaldtrump/status/1326909956994568194.

28



so far, appears likely to overturn the results in any state,™® President Trump tweeted
“@FoxNews daytime ratings have completely collapsed. Weekend daytime even
WORSE. Very sad to watch this happen, but they forgot what made them successful,
what got them there. They forgot the Golden Goose. The biggest difference between

the 2016 Election, and 2020, was @FoxNews!”’

54.  President Trump also declared: “#foxnews is dead.”*®

11 Donald J. Trump Retweeted
Charles Rutledge @CharlesRutled18 - Nov 7 v

Replying to @0SeanessyTweet @greggutfeld
#foxnews is dead

e -
O Q

55.  Fox understood the critical importance of maintaining the support and
endorsement of President Trump. President Trump had made clear that he expected
networks he viewed as favorable to him to embrace the false election fraud narrative.
Fox was well aware of the ramifications of what could occur if it lost President
Trump’s support. Indeed, Fox had seen the wilification of its own on-air

personalities when President Trump attacked them.

" Donald J. Trump (@realDonaldTrump), Twitter (Nov. 12, 2020), previously
available at https://twitter.com/realdonaldtrump/status/1326920264203046915.
¥ Donald J. Trump (@realDonaldTrump), Twitter (Nov. 12, 2020), previously
available at https://twitter.com/realdonaldtrump/status/1326910770194632704.

29



56.  President Trump’s attacks on Fox had a swift impact. By the end of the
day on November 12, 2020, Fox Corporation’s stock had tumbled 6%, with financial
analysts attributing the decline to President Trump’s “support for [Fox’s] rival right-
leaning news networks Newsmax and OANN.”*

57.  Just a few days later, by November 15, 2020, Fox’s average daytime
audience had plummeted from 2.439 million in the days before the election, to just
above 1.6 million in the days following the election, a 34% decrease. Fox’s prime

time audience fell by 37%, from 5.346 million to 3.463 million.®

Fox News Channel Ratings Chart

Zoom 3m 6m YTD 1y Al From Oct 16,2020 = To | Nov 20, 2020

N 2,000k
"1 Week ending Sunday, Nov 15, 2020

» Average Audience: 1,605,000

~

———31:500k

1,000k

3. Oct 18. Oct 20. Oct 22. Oct 24.0ct 28. Oct 3. Nov 9. Nov 15. Nov 17. Nov 19. Nov

¥ Matthew Fox, Fox Corp. Tumbles 6% as Trump Retweets Support for Rival
Networks Newsmax and OANN, Business Insider (Nov. 12, 2020),
https://markets.businessinsider.com/news/stocks/fox-stock-price-president-trump-
retweets-support-for-rival-networks-2020-11-1029798530.

¢ Fox News Channel (FNC) Nielsen Ratings, https://ctv.kwayisi.org/networks/fox/.

30




58. In that same period between mid-October and mid-November,
Newsmax’s daytime audience increased nearly six-fold from 57,000 to 329,000,
while its prime time audience more than tripled from 129,000 to 412,000.°'

59. In the face of intense backlash and viewers beginning to flee to rival
networks, Fox understood that it needed to embrace and amplify the lies that had
begun to circulate about Dominion.

60. Even though the lies about Dominion were inherently implausible and
verifiably false when first made, Fox elevated and lent credibility to these lies on the
airwaves of Fox, which in turn fueled the recirculation of those lies through digital
and social media. And Fox continued to promote, endorse, and republish the
falsehoods for weeks on the airwaves and its digital platforms, even after more and
more paper ballot recounts and sources across the political spectrum had repeatedly
disproven the lies about Dominion.

61. To fan the flames, Fox turned to Sidney Powell and Rudy Giuliani,
neither of whom were official White House spokespeople and both of whom were
promoting a baseless defamatory campaign against Dominion, claiming that the
election had been stolen by vote-flipping algorithms in Dominion machines that had

been created in Venezuela to rig elections for Hugo Chéavez. As Fox well knew,

! Newsmax TV Ratings, CableRankings, https:/ctv.kwayisi.org/networks/nmax/
(last visited Mar. 25, 2021).

31



Powell and Giuliani were facially unreliable sources and their claims were ludicrous,
inherently improbable, and technologically impossible. Powell was and is such an
obviously unreliable source—and her claims about Dominion were so inherently
improbable and outlandish—that those very same lies resulted in Tucker Carlson
publicly mocking her for failing to produce evidence to support them. In private,
Lou Dobbs himself “raised questions about Powell’s claims to others.”®> As one
Republican official stated, “It’s an insane story.”* Even the Trump Campaign
publicly distanced itself from her, with Trump loyalist Chris Christie calling her
claims a “national embarrassment,” and Republican senators calling the White
House to say she seemed “unhinged.” Indeed, at the White House itself, officials
stated that Powell’s claims were “nonsense.”® Those close to Trump said that

Powell’s theories were “crazy” and the White House Counsel “furiously pushed

62 Seung Min Kim, Josh Dawsey & Toluse Olorunnipa, Republicans plunge into
open battle over attempts to overturn Trump’s loss to Biden, Wash. Post (Dec. 22,
2020), https://www.washingtonpost.com/politics/trump-republicans-election-
fight/2020/12/22/fa0c2744-446b-11eb-b0e4-0f182923a025_story.html.

63 Phillip Rucker, Ashley Parker, Josh Dawsey & Amy Gardner, 20 days of fantasy
and failure: Inside Trump’s quest to overturn the election, Wash. Post (Nov. 28,
2020), https://www.washingtonpost.com/politics/trump-election-
overturn/2020/11/28/34f45226-2f47-11eb-96c2-aac3f162215d story.html.

64 Toluse Olorunnipa, Josh Dawsey, Rosalind S. Helderman & Emma Brown,
Trump’s assembles a ragtag crew of conspiracy-minded allies in flailing bid to
reverse election loss, Wash. Post (Dec. 21, 2020),
https://www.washingtonpost.com/politics/trump-assembles-a-ragtag-crew-of-
conspiracy-minded-allies-in-flailing-bid-to-reverse-election-
10ss/2020/12/21/d7674cd2-43b2-11eb-b0e4-0£182923a025 _story.html.

32



back” on any notion that Powell could be trusted.® And Giuliani, according to
President Trump’s own legal team, “seemed ‘deranged.’”’%

62. In addition, as Fox well knew, the alleged Venezuela-Chavez
connection was based on the verifiably false claim that Dominion is owned by
Smartmatic—a completely separate company that competes against and does not
own Dominion, as was readily apparent from information in the public domain since
well before the November 3, 2020 election.®’

63.  Yet, with Fox’s ratings in freefall and Fox viewers fleeing to Newsmax
and OAN at then-President Trump’s behest, Fox, through its most prominent on-air
personalities, cynically exploited these lies to lure viewers back. For example, from
November 8-12, 2020, Maria Bartiromo and Lou Dobbs repeatedly hosted Powell
and Giuliani on their Fox programs where they also endorsed and repeated their

guests’ lies about Dominion.

65 Seung Min Kim, Josh Dawsey & Toluse Olorunnipa, Republicans plunge into
open battle over attempts to overturn Trump’s loss to Biden, Wash. Post (Dec. 22,
2020), https://www.washingtonpost.com/politics/trump-republicans-election-
fight/2020/12/22/fa0c2744-446b-11eb-b0e4-0f182923a025 story.html.

% Phillip Rucker, Ashley Parker, Josh Dawsey & Amy Gardner, 20 days of fantasy
and failure: Inside Trump’s quest to overturn the election, Wash. Post (Nov. 28,
2020), https://www.washingtonpost.com/politics/trump-election-
overturn/2020/11/28/34145226-2147-11eb-96¢c2-aac3f162215d_story.html.

67 Georgia Secretary of State, Elections Security Is Our Top Priority: Security-
Focused Tech Company, Dominion Voting to Implement New Verified Paper Ballot
System, https://sos.ga.gov/securevoting/.

33




64. Before hosting Powell and Giuliani, Fox and its on-air talent Bartiromo
and Dobbs at a minimum recklessly disregarded the fact—and indeed knew—that
voters had used paper ballots that could be recounted by hand, and that Dominion
was not owned by Smartmatic, rendering the fantasy of a vote-flipping-machine
made for a deceased Venezuelan dictator nonsensical and verifiably false.

65. Despite all this, Fox, through its on-air talent, misrepresented alleged
“dumps” of Biden votes and prompted Powell to falsely attribute those so-called
“dumps” to “algorithms and the Dominion software” that “flip[ped] votes in the
computer system or add[ed] votes that did not exist.”® Again, Fox at a minimum
recklessly disregarded the fact—and indeed knew—that Powell was unreliable and
that those claims were false. In truth, Fox knew why the so-called “dumps” of Biden
votes had occurred: President Trump himself had previously told Bartiromo on
Fox’s airwaves that he was encouraging Republicans to vote in-person rather than
by mail, such that later-counted mail-in ballots would lean heavily for Biden. And
large metropolitan areas in several of the key swing states historically had taken
longer to tabulate results. Yet Bartiromo deliberately omitted these facts during her
interviews of Powell, so as not to undermine the false narrative that the “dumps” of

Biden votes were evidence of vote-flipping algorithms in Dominion machines.

68 Sunday Morning Futures with Maria Bartiromo, Fox News (Nov. 8, 2020),
https://archive.org/detailssFOXNEWSW 20201108 150000 _Sunday Morning_Fu
tures_With Maria_Bartiromo/start/2501/end/2561 (Ex. 4).

34




November 12-15:
Dominion Sends Fox the Facts Further Disproving the Falsehoods,
But Fox Sticks with Its Lies for the Ratings

66. By November 12, 2020, CISA confirmed that there was “no _evidence
that any voting system deleted or lost votes, changed votes, or was in any way
compromised.”® This widely-reported public announcement from the Trump
Administration’s own experts on election security removed any conceivable
remaining doubt and disproved the election-rigging lies about Dominion.

67. Also on November 12, 2020, Dominion began circulating a regular
email titled “SETTING THE RECORD STRAIGHT: FACTS & RUMORS.”” The
emails were complete with links to independent sources disproving the false claims
being made about the company, including:

e CISA’s November 12 statement that there was “no evidence that any

voting system deleted or lost votes, changed votes, or was in any way
compromised”;”!

% Cybersecurity & Infrastructure Security Agency, Joint Statement From Elections
Infrastructure Government Coordinating Council & The Election Infrastructure
Sector Coordinating  Executive Committees (Nov. 12, 2020),
https://www.cisa.gov/news/2020/11/12/joint-statement-elections-infrastructure-
government-coordinating-council-election.

" Dominion maintained a distribution list of those who received these and other
emails from Dominion. As soon as a new individual was added to the distribution
list, that individual received all emails that had been previously sent to the list.

"I Cybersecurity & Infrastructure Security Agency, Joint Statement From Elections
Infrastructure Government Coordinating Council & The Election Infrastructure
Sector Coordinating  Executive Committees (Nov. 12, 2020),

35



e A link to the Michigan Secretary of State’s website “which debunks false

68.

or erroneous claims about voting in Detroit, as well as a user-error incident
in Antrim County”;”

A link to the Georgia Secretary of State’s website with the statement from
Republican Secretary of State Brad Raffensperger that “every legal vote
was cast and accurately counted” in Georgia;” and

Links to the EAC and CISA websites noting that all U.S. voting systems,
including Dominion’s, “must provide assurance that they work accurately
and reliably” under EAC “and state certification and testing
requirements.”’

Dominion sent the “SETTING THE RECORD STRAIGHT” emails to

Fox’s reporters and producers, including those who oversaw and managed content

for Fox shows Lou Dobbs Tonight, Sunday Morning Futures, Mornings with Maria,

Justice w/ Judge Jeanine, Hannity, and numerous other Fox shows, on November

12, 2020 and again on November 13 and 14, 2020, along with additional facts

disproving the lies being promoted by Fox.”

https://www.cisa.gov/news/2020/11/12/joint-statement-elections-infrastructure-

government-coordinating-council-election.

2 SETTING THE RECORD STRAIGHT: FACTS & RUMORS (Nov. 12,
2020); Secretary of State Jocelyn Benson, Fact Checks, https://www.michigan.gov
/s0s/0,4670,7-127-1633 100423 102534 102535---,00.html. (Ex. 5)

> Georgia Secretary of State, With 8,197 Votes Out, Officials Focused on Getting it
Right, https://sos.ga.gov/index.php/elections/with 8197 votes out officials focus

ed on getting it right.

" SETTING THE RECORD STRAIGHT: FACTS & RUMORS (Nov. 12, 2020)

(Ex. 5)

7S SETTING THE RECORD STRAIGHT: FACTS & RUMORS (Nov. 12, 13, &
14, 2020) (Ex. 5).

36



69. Similarly, EAC Commissioner and Trump appointee Ben Hovland
notified Fox that:
The reality is that this was the most secure election we’ve ever
had and it was one of the most well run elections we’ve ever had.
... [A]nd this 1s about facts, this is about truth, this is about
respecting our democracy, respecting elections, and focusing on
what has really occurred. The American people made their voice

heard. And when we spread conspiracy theories and we don’t
back those up with facts, it has an impact.”

70.  Professor J. Alex Halderman, the Director of the University of
Michigan’s Center for Computer Security & Society, also told Fox explicitly, “There
is absolutely no evidence, none, that Dominion Voting Machines changed any votes
in this election.””’

71.  On the morning of November 15, one of Dominion’s representatives
sent Bartiromo an email explaining and admonishing that “There has been a LOT of
misinformation out there about Dominion Voting Systems, and a lot of it coming

from Rudy.””® The email attached and referenced Dominion’s November 14

76 Eric Shawn, Cuba, China, Venezuela ...and those Dominion voting machines, Fox

News (Nov. 14, 2020), https://video.foxnews.com/v/video-
embed.html?video _1d=6209856840001.
.

8 Email from T. Fratto to M. Bartiromo (Nov. 15, 2020, 9:09am) (Ex. 6)

37



“SETTING THE RECORD STRAIGHT” email,” which included the same facts
from the earlier emails, along with the following additional facts:

e OAN had retracted a story about “the deletion of 2.7 million pro-Trump
votes” nationwide;°

e A link to the Associated Press’s November 12, 2020 Fact Check reporting
as false the claim that Dominion “deleted” Trump votes or “switched”
votes from Trump to Biden, including a statement by Open Source
Election Technology (OSET) Institute voting technology expert Eddie
Perez that there was no “systemic issue related to problems with Dominion
software that would affect the tabulation of results” that he was aware of;?!

e A link to a release from Edison Research President Larry Rosin stating that
the firm had never created any report or made any statements about
“anomalies in the voting data,” and declaring that “There is no evidence to
support claims of widespread voter fraud”;** and

e The fact that “Dominion is a nonpartisan US company that is not owned
by Smartmatic.”®

72. Intentionally disregarding, among other known facts, the true

explanation of why President Trump’s early “leads” had disappeared, CISA’s

" SETTING THE RECORD STRAIGHT: FACTS & RUMORS (Nov. 14, 2020)
(Ex. 5)

8 OAN Newsroom, Report: Millions Of Votes Lost Through Dominion System
Glitches, One America News Network (Nov. 12, 2020), previously available at
https://www.oann.com/report-millions-of-votes-lost-through-dominion/.

81 Ali Swenson & Amanda Seitz, AP FACT CHECK: Trump Tweets a Tall Tale of
‘Deleted’ Votes, Associated Press (Nov. 12, 2020), https://apnews.com/article/fact-
check-trump-tweets-tall-tale-votes-13¢104367924b8192b4fcecf334f7806.

82 Alec Dent, Did Edison Research Find That Dominion Deleted Trump Votes or
Switched  Votes to  Biden?, The  Dispatch  (Nov. 12,  2020),
https://factcheck.thedispatch.com/p/did-edison-research-find-that-states.

8 Did Edison Research Find That Dominion Deleted Trump Votes or Switched Votes
to Biden? No, The Dispatch (Nov. 12, 2020),
https://factcheck.thedispatch.com/p/did-edison-research-find-that-states.

38




findings, and the fact that paper ballots obviously cannot be changed by a computer
“algorithm™ or in a cyber-attack, not to mention all the facts and evidence from the
numerous independent sources that Dominion had sent directly to Fox and its hosts,
reporters, producers, and content managers, Fox continued to promote the known
lies on its most prominent and widely viewed broadcasts and on Fox’s websites,
social media accounts, and subscription service platforms. Lou Dobbs, Maria
Bartiromo, and Sean Hannity also continued hosting Powell and Giuliani, giving
them a platform to widely disseminate and repeat their lies about Dominion to a
national (and, indeed, a global) audience, and embracing those lies as their own by
endorsing and repeating them.

73. Indeed, on November 12, Dobbs declared: “It’s stunning. And they’re
private firms and very little is known about their ownership, beyond what you’re
saying [the lies Giuliani had just told] about Dominion.” He also declared that “the
states as you well know now, they have no ability to audit meaningfully the votes
that are cast.” Fox knew that both of these statements were completely false, or at
minimum recklessly disregarded the truth.

74. Following up a few days later, Fox published the following false

statement to the @loudobbs Twitter account:3

8 Lou Dobbs (@LouDobbs), Twitter (Nov. 14, 2020, 11:27 am),
https://twitter.com/loudobbs/status/1327649331789385728 (Ex. 7)

39







